Alle hens aan dek


9 maart 2017 -  

Winkelcentrum De Meent in Papendrecht staat in het NRW-register uit 2006 (dat wij er regelmatig nog bij pakken als naslagwerk) te boek als een ‘kernverzorgend centrum’ van 19.700 m2 bvo met 62 verkooppunten. Door het samenvallen van aflopende huurcontracten bij het begin van de economische crisis en ook een aantal faillissementen van landelijke ketens die tevens in De Meent te vinden waren, is het voor eigenaren en ondernemers de laatste jaren ‘alle hens aan dek’ geweest. Met resultaat. Sander van Welie, assetmanager bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance en Johan Weeber, portefeuillemanager bij Next Real Estate, vertellen hun verhaal.

Door z’n ligging neemt Papendrecht qua kooporiëntatie van de eigen inwoners, maar ook van de inwoners van een aantal omliggende plaatsen, een bijzondere plaats in. De consument uit deze gebieden is trouw aan de eigen winkel voorzieningen en gaat niet snel ‘vreemd’ naar Rotterdam of Dordrecht. Winkelcentrum De Meent profiteert daarvan en neemt qua winkelen een centrale positie in. Zeker nadat de oude winkelcluster door Vorm Ontwikkeling herontwikkeld en uitgebreid werd met winkelmeters, appartementen en een ondergrondse garage met 400 plaatsen. Next Real Estate en Syntrus Achmea zijn elk voor de helft eigenaar, de laatste namens een van de pensioenfondsen waarvoor de beleggingen behartigd worden.CRISIS Johan Weeber: ‘De Meent was bij opening na de herontwikkeling in 2007 volledig verhuurd. Met haar twee supermarkten, een aanvullend versaanbod en een mooie mix aan mode- en andere winkels werd het
winkelcentrum de basisvoorziening voor ruim 35 duizend consumenten uit onder meer Papendrecht, Albrandswaard, Alblas, Alblasserdam en Nieuwlekkerland.’
Sander van Welie: ‘ De Meent heropende net voor het begin van de crisis. Vanwege de huurdersmix met veel landelijke ketens werd het winkelcentrum
tijdens de crisis geconfronteerd met het faillissement van verschillende van die ketens. Daarbij besloten ook een aantal huurders het huurcontract niet te verlengen. Voor een deel zijn we deze beweging voor geweest door als eigenaren samen met de beheerder en een aantal makelaars actief te sturen op het
verlengen van contracten met zittende huurders en het aantrekken van nieuwe huurders. De Meent is binnen onze portefeuilles duidelijk een voorbeeld van waar deze proactieve inzet echt gelukt is. Voor de lege units die nu nog te zien zijn, zijn óf al nieuwe huurders aangetrokken, óf lopen er gesprekken.’

PAPENDRECHT FAVORIET BIJ LANDELIJKE RETAILERS
Vanwege de ligging aan de rivierdijk heeft De Meent een nogal bijzondere opbouw. Johan Weeber: ‘Dat heeft te maken met het dijklichaam dat er ligt. In het ontwerp van De Meent wordt van dit natuurlijke hoogteverschil optimaal gebruik gemaakt, zodat de bezoeker het in feite niet eens merkt. Dat neemt niet weg dat
in Nederland retailers traditioneel een voorkeur hebben voor het onderste niveau. De leegstand biedt daarin kansen en we zijn dan ook actief bezig geweest met het optimaliseren van ruimtes en locaties. Zowel op het onderste als het bovenste niveau van het winkelcentrum.’ ‘We hebben dit ook gedaan voor de formules van het Blokkerconcern’, vult Sander van Welie aan. ‘Deze retailer zat hier met vier formules (Xenos, Big Bazar, Bart Smit en Marskramer). Hiervoor is een integraal traject doorlopen, dat resulteerde in optimaliseren van een drietal winkels waarbij de Marskramer een Blokker is geworden en de Big Bazar zal verdwijnen. Het is duidelijk dat Blokker in deze markt ook haar overwegingen moet maken, maar voor ons is het belangrijk dat de keten met meerdere van haar formules heeft aangegeven dat Papendrecht een plaats is waar men gevestigd wil zijn, waar een goede boterham verdiend kan worden.’

NIEUWE FORMULES
Zoals gezegd was in De Meent een aantal ketens gevestigd die landelijk failliet zijn gegaan. Zoals Esprit, Foto Klein en Halfords. Maar ook enkele ‘local heroes’ zijn gesneuveld. Sander van Welie: ‘Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurd is. Maar het is daarentegen goed om te kunnen constateren dat De Meent stevig
op de radar staat van de landelijke retail. Dat blijkt uit het toetreden van prachtige formules als ICI Paris en Only.’ ‘Bijzonder is ook dat er interesse is vanuit online formules. Daarbij kijkt men blijkbaar niet als eerste naar Dordrecht of Rotterdam, maar naar Papendrecht vanwege de goede bereikbaarheid en de centrale ligging in het gebied.’ Johan Weeber: ‘Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat er in dit marktgebied nog ruimte is voor een discount supermarkt en wij zijn dit traject dan inmiddels ook ingegaan. De gesprekken hiervoor lopen.’

Bron: SNC1-2017

Delen op social media